Vad är en content creator?

26 Sep

Begreppet innehållsskapare används ofta, men vad är en innehållsskapare?

Begreppet i sig är inte komplicerat, men det kan betyda en hel del saker. Det är därför vi är här för att besvara denna fråga åt dig och ge dig en tydligare förståelse för vad en innehållsskapare faktiskt gör.

Om du har bestämt dig för att du vill bli innehållsskapare men inte vet hur du ska hitta kunder kan vi hjälpa dig med det också!

Låt oss utan vidare komma till dina frågor om innehållsskapare (Content Creator)!

Vad är en innehållsskapare?

En innehållsskapare är någon som skapar innehåll som är pedagogiskt eller underhållande. Detta är en bred definition, men titeln omfattar verkligen många människor som gör många olika saker.

I dagens landskap fokuserar innehållsskapare på att dela digitalt innehåll genom olika kanaler och medier. Det är i den digitala världen som de flesta konsumenter interagerar med innehåll och det är därför där pengarna finns. Vilken kanal och vilket medium skapare väljer att dela sitt innehåll genom beror på vem deras målgrupp är och var de befinner sig.

När vi tänker på kreatörer kan vi dela upp dem i två olika kategorier: de som skapar innehåll som privatpersoner och de som skapar innehåll för ett företag.

De flesta tänker automatiskt på YouTubers, Instagramers eller TikTokers, men man kan vara en innehållsskapare utan att vara en individ på sociala medier.

Faktum är att företag märker hur viktiga innehållsskapare kan vara för sina varumärken och investerar i dessa roller. De förstår att det är viktigt för deras tillväxt att skapa innehåll som deras användare vill ha. Rätt innehåll som delas via rätt kanaler kan hjälpa varumärken att bygga upp en gemenskap, inspirera till lojalitet och göra dem mer relaterbara eller tillgängliga.

Om du är en kreatör som arbetar för ett företag kan din roll innefatta innehåll i sociala medier, men det kan också handla om att skriva blogginlägg, skapa instruktionsvideor, spela in podcasts eller till och med utforma visuellt innehåll för företagets webbplats.

Som privatperson har du större kontroll över vilka typer av innehåll du producerar och kan verkligen dra nytta av ditt engagemang. För många har detta lett till heltidsarbete och ett blomstrande personligt varumärke som tidigare inte var möjligt.

Kreatörsekonomin är enorm just nu, och det finns inga tecken på att den kommer att avta, så det är logiskt att alla vill ha en del av kakan.

Vad gör en innehållsskapare?

Det enkla svaret är att de skapar innehåll som är värdefullt för konsumenterna, oavsett om det är för underhållning eller i utbildningssyfte.

Eftersom det finns ett par typer av innehållsskapare och många roller som de kan fylla kan detaljerna i vad en innehållsskapare gör variera mycket från en person till en annan.

Det finns många, många typer av innehåll som kreatörer kan specialisera sig på, så det är en enorm pool för alla som letar efter jobb eller möjligheter för innehållsskapare.

Du behöver inte vara en YouTuber som pratar till en kamera eller en TikToker som gör trendiga danser. Det finns massor av andra roller som du kan fylla med färdigheter som du redan har, och de involverar inte alltid en kamera.

Skriva

skribent

Tänk på allt du läser under en dag. Det mesta, om inte allt, har skrivits av en innehållsskapare vars uppgift är att skapa engagerande texter.

I den här typen av roll kan du specialisera dig på att skriva:

  • Blogginlägg
  • Nyhetsartiklar
  • Inlägg i sociala medier
  • Annonser
  • Kopiering av webbplatser
  • Nyhetsbrev via e-post
  • Vitboksartiklar
  • E-böcker
  • Skripter
  • Produktkopior
  • Kopiering av förpackningar

Det här är bara ett exempel på de typer av innehåll som du kan skapa som betald skribent, och dina möjligheter är definitivt inte begränsade till den här listan.

Video

video influencer

Återigen kan du vara en YouTuber som recenserar produkter eller en TikToker som gör trendiga danser, men du kan också vara en innehållsskapare som gör andra typer av videoinnehåll, bland annat:

  • Instruktionsvideor (för ett företag eller för ditt personliga varumärke, tänk DIY, kockar etc.).
  • Livestreams (tänk nyhetsströmmar, videospelströmmar, videor om liveförsäljning osv.)
  • Annonser
  • Onlinekurser
  • Filmer och tv
  • Videor i sociala medier (personliga eller varumärkesbaserade)

Det finns så många typer av videoinnehåll som du kan skapa för en rad olika målgrupper. Oavsett om du gillar att lära folk att laga mat eller om du bara vill skapa underhållande videor som får folk att skratta, kommer du att hitta en publik för ditt innehåll.

Bild

bild skapare

Bildskapande kan innefatta allt från fotografering till grafisk design och till och med en blandning av de två. Några vanliga roller inom bildbaserat innehållsskapande kan omfatta uppgifter som att skapa:

  • Grafik för sociala medier.
  • Annonser
  • Konstverk
  • NFT:er
  • Grafer
  • Foton
  • Digitala nedladdningar
  • Memes
  • Varumärke och design

Det finns mycket utrymme inom detta område eftersom det finns många olika typer av bilder som du kan producera och de olika sätt på vilka de kan användas. Var inte rädd för att vara kreativ och utforska flera nischer.

Ljud

podcast skapare

Att skapa ljud är också populärt bland innehållsskapare, särskilt eftersom vissa aspekter fortsätter att växa. Om det här är något du vill experimentera med kan några populära roller vara att skapa:

  • Musik (som band/artist, för videor osv.).
  • Podcasts
  • Röstöverläggningar

Det finns oändliga möjligheter för dem som vill ha en eftertraktad roll som innehållsskapare. Med det sagt kan detta område vara lite mättat, så det hjälper att vässa dina färdigheter och sammanställa en portfölj.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.